Verschillen tussen plantaardige en dierlijke eiwitten

Dat eiwitten noodzakelijke bouwstenen zijn voor ons lichaam, is algemeen bekend. Dat het de basis vormt voor eiwitdiëten weten de meesten ook al. Maar dat het ene eiwit niet het andere is; dat is vaak nog onbekend. Hierna proberen we wat duidelijkheid te verschaffen over de verschillen tussen plantaardige en dierlijke eiwitten.

Eiwitten

De eiwitten die door ons lichaam worden opgenomen, worden in de lever omgezet in aminozuren. Deze vormen de basis voor de lichaamseigen eiwitten die van noodzakelijk belang zijn voor de groei, het herstel en de opbouw van onder andere de spierweefsels. Tegelijk vormen de eiwitten een basis voor afweerstoffen en enzymen. Ze zijn zelfs voor een deel verantwoordelijk voor de groei van onze haren en nagels. Het gezonde functioneren van ons lichaam is dus voor een belangrijk deel afhankelijk van de eiwitten. De stelregel is dat 10 % van onze energiebehoefte afkomstig zou moeten zijn uit de eiwitten.

Dierlijke eiwitten

De dierlijke eiwitten zijn eiwitten die voortkomen uit dierlijke producten zoals eieren, zuivel, vis, vlees en boter. Veelal kunnen we stellen dat de biologische waarde van deze eiwitten groter is dan van plantaardige eiwitten. De dierlijke eiwitten zijn van een hogere nutritionele kwaliteit omdat ze de juiste hoeveelheid essentiële aminozuren aanbrengen. Tegelijk zijn ze makkelijker verteerbaar. Hoewel ze een kleine voorsprong hebben op de plantaardige eiwitten, is een juiste combinatie van beiden onontbeerlijk voor ons lichaam.

Plantaardige eiwitten

De plantaardige eiwitten vinden we vooral terug in graanproducten (bijv. brood, rijst, pasta), noten, peulvruchten (bijv. bruine bonen) en in sojaproducten. De nutritionele waarde van deze eiwitten is lager omdat niet alle aminozuren er in terug te vinden zijn. Daarnaast zijn ze minder makkelijk verteerbaar. Dit verklaart ook waarom de energiebehoefte van een vegetariër een stuk hoger is dan van iemand met een gemengde voeding. De verwerking van de plantaardige eiwitten vraagt om heel wat meer energie van het lichaam waardoor de energiebehoefte toeneemt.

Leestip: https://be-slank.nl/blog/2019/08/18/proteine-dieet-met-begeleiding/

Succesvolle combinatie

Beide soorten eiwitten hebben een belangrijke rol in de energievoorziening van onze lichaam. Ze vullen elkaar aan en zorgen ervoor dat de juiste hoeveelheid aminozuren aanwezig zijn. Op die manier wordt de juiste hoeveelheid bouwstoffen voorzien voor onder meer de opbouw van de botten, het zenuwstelsel en de organen. Houd er steeds rekening mee dat je na afloop van zware lichamelijke inspanningen (zoals sport) een extra portie eiwitten nodig hebt om je lichaam terug in balans te brengen en een afbraak van de spieren te vermijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *