De effecten achter eetverslaving

verslavingen

Dat frustrerende gevoel waarbij je wil afvallen en alleen maar aan eten denkt. Wat ga ik ontbijten, lunchen en avondeten? Noem jezelf niet meteen eetverslaafd. Een verslaving aan eten komt vrijwel alleen voor bij restrictieve eters.

Restrictieve eter

Wanneer jij eetregels hanteert als; een keer per week patat, of een keer per week mag ik snoepen dan ben jij een restrictieve eter. Laat dit typisch voor mensen die willen afvallen zijn. De eet regels van diƫten hebben vier verschillende effecten.

De effecten

Het what the hell effect: Je bent begonnen aan een bakje chips en denkt bij jezelf ik ben toch al slecht bezig. Je geeft jezelf mentale toestemming om de hele zak op te eten. Dit kan dwangmatig aanvoelen. Daarnaast hebben we de het get it while i can. Ben je even gestopt met jou dieet en heb je besloten maandag te beginnen? Dan pak je vaak in het weekend nog alles wat je pakken kan. Eentje waar je veel moeite mee kan hebben is dat je wilskracht op raakt. Voortdurend nee zeggen is ontzettend moeilijk, vooral tegen verleidingen. Als laaste is schuldgevoel de brandstof voor eetbuien. Van deze effecten ga je niet minder eten maar juist meer.

Een emotie eter?

Wanneer je emotioneel bent ga je veel eten. Emotie eten geeft je net als de effecten hierboven het gevoel dat je weinig controle hebt. Wanneer je het gevoel hebt dat je graag wil eten en het richting een verslaving gaat, dan moet je leren omgaan met die bepaalde situatie.

Verslavingszorg

Bij eet-verslaving is het makkelijker om er zelf van af te komen. Andere verslavingen zoals alcohol en drugsverslaving zijn een ander verhaal. Vaak is een verslavingszorg organisatie een goede stap. Weet ook dat deze organisaties graag jou willen helpen bij een eetverslaving als dit zelf niet wil lukken.

Bron: https://www.connection-sggz.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *